Amazon bekijkt of het uit kan om taxichauffeurs pakjes te laten bezorgen. Daarvoor maakt het gebruik van de taxi-app Flywheel, een concurrent van taxidienst Uber.

’s Werelds grootste internetwinkel experimenteert momenteel met pakjesbezorging door taxi’s in Los Angeles en en San Francisco, schrijft The Wall Street Journal donderdag. Via de de taxi-app Flywheel wordt een taxi besteld voor een aantal pakjes in hetzelfde postcodegebied. De chauffeur krijg vervolgens 5 dollar per afgeleverd pakje.

Amazon is dit jaar serieus aan het kijken naar alternatieve manieren om pakjes te bezorgen. Zo begint het in New York een winkel en tevens afhaalpunt. Voor de wat langere termijn experimenteert het met bezorgdrones.

Volgens de krant is één van de redenen voor de bezorginitiatieven van Amazon dat pakjes verstuurd met vervoerders als UPS en FedEx veel vertraging oplopen, met name rond de voor Amazon zo belangrijke feestdagen.

Concurrentie belooft steeds vaker snelle bezorging

Het snel afleveren van pakjes is bovendien steeds belangrijker geworden nu supermarkten en andere retailers de concurrentie aangaan met Amazon met eigen bezorgservices. Vaak kan de klant zijn bestelling of dezelfde dag nog ophalen bij een afhaalpunt, of wordt een pakje door freelance-bezorgers dezelfde dag nog bezorgd.

Als de proef met de taxi’s slaagt, heeft Amazon zonder zelf veel te moeten investeren een bezorgdienst die pakjes binnen een dag kan afleveren. Daarnaast heeft het ook een alternatief geschapen voor bedrijven als UPS, FedEx en het Nederlandse TNT Express.

Amazon zou op dit moment volgens de zakenkrant ook veel geld investeren in software die kan berekenen wanneer, welke bezorgdienst het meest effectief is.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl